Death over Drachten

Onrust in Drachten, stond in de Leeuwarder Courant. Ik kon me er niks bij voorstellen, Zou het carillon in elkaar gestort zijn, iets waar waarschijnlijk iedereen blij van geworden zou zijn, of het beeldje van Drachtens meest beroemde muzikant Peye Rasp onthoofd door een terrorist, wat wel een beetje erg zou zijn, of is per ongeluk de Drachtster vaart weer gedempt; wat lullig zou zijn, maar wel veel parkeerplekken zou opleveren. Nieuwsgierig geworden heb ik het hele artikel maar gelezen. Maar het ging over Metalmuziek in poppodium Iduna. Verdomd, dat heb ik gemist, dacht ik. Niet dat ik zo gek ben op metalmuziek, maar mijn dochter had vorige week in de verkleedkist mijn leren armbandjes met spikes en mijn leren pet met de roestvrijstalen klep opgevist, die ik vroeger in de jaren dat ik nog haar had en te veel bier dronk, droeg. En dit metalfestival in Drachten was dus een mooie gelegenheid geweest om ze even aan kunnen trekken. Nu moet ik wachten tot ze vlak bij mijn huis Into the Grave organiseren. Maar in Drachten bleken ze minder blij van het festival te zijn. Kwetsend, zeggen ze bij monde van CU frontman Pieter van der Zwan. Vooral de namen van de bands en de teksten van de nummers die de bands spelen vielen niet in goede aarde. Ik zat me eens onder mijn leren pet met de roestvrijstalen klep te krabben, die ik op verzoek van mijn dochter had opgezet en waardoor zij in een deuk lag van het lachen. Hoe kunnen die teksten nou kwetsend zijn? Ik heb nog nooit een woord kunnen verstaan van een tekst van een metal band. Geschreeuw hoor je en keiharde gitaren, maar nooit heb ik een metalzanger kunnen betrappen op een keurig uitgesproken en verstaanbare tekst. Dat is ook niet nodig. Als het maar hard is en veel bier voorhanden. Laat je niet voor het karretje spannen Van der Zwan, dacht ik. Iets is pas kwetsend als je er tegen je wil mee geconfronteerd wordt. Niet als je er een kaartje voor moet kopen. Vrijheid, blijheid toch?  Op het festival zingen ze nummers met de titel ‘Youth against Christ, las ik in de krant en als je het daar niet mee eens bent dan zou je kunnen gaan biddentegen het evenement, net als de Vrije Baptisten gedaan hebben. . Maar het college van b. en w. van Drachten vragen grenzen te stellen aan een muziekfestival? Is tolerantie niet één van de pijlers van het Christelijk geloof? Mijn dochter legde mijn leren riem met doodskoppen naast de krant op tafel. Die zat ook in de verkleedkist, zei ze en of ze die om mocht naar school. Ik zei dat ik daar nog even over na wilde denken. Je kunt daar mensen mee kwetsen.

Plaats een reactie