TWIJFEL EN EEN LULLIG LEVENTJE

Heb ik nou een lullig leventje of ben ik een tevreden mens? Ieder jaar als de zomervakanties voorbij zijn vraag ik me dat af. Dan begint de twijfel toe te slaan. Kabbelt mijn leven alleen maar een beetje voort tot ik dood ben. Haal ik er niet uit, wat een weldenkend mens er uit hoort te halen?

Ik heb nog nooit gesnorkeld in de zee bij Curaçao, zoals mijn buren deze zomervakantie gedaan hebben. Mede omdat ik nooit heb leren zwemmen. Wat dan weer het gevolg is van een sadistische badmeester tijdens het schoolzwemmen vroeger. Een rondreis door Nieuw-Zeeland is er ook nog nooit van gekomen, zoals mijn vrienden Mees en Sarah hebben gedaan met de kids. Het is maar een dagje vliegen, vertelden ze me toen ik ze vorige week tegenkwam en dan staat er een super-de-luxe camper voor je klaar. Kennissen van Mees en Sarah waren deze vakantie naar Thailand geweest. Die hadden daar gefietst en als grap ook nog een ritje op een olifant gemaakt. Misschien gingen ze dat een volgende vakantie ook doen. Ze hadden op Instagram de foto’s gezien; kicken om op zo’n groot beest te zitten.

Mijn vrouw liet me foto’s zien van een villa met zwembad in Toscane, waar een vriendin van haar de vakantie met het gezin had doorgebracht. Zullen we dat volgend jaar ook gaan doen, vroeg ze. Gelukkig duurt volgend jaar nog een hele tijd, dacht ik en zei niet al te enthousiast: ja leuk. Maar ik wil helemaal niet weg. Ik wil gewoon thuisblijven. Bij mijn katten, mijn boeken en mijn televisie. Vorig jaar ben ik per ongeluk een dag naar de Efteling geweest en daarna heb ik me door alle opwinding 2 weken opgesloten in een donkere kamer. Maar je wilt toch ook wel eens wat anders, vragen ze me soms. Even er uit, een andere omgeving, een andere cultuur. Leid ik nu een lullig leventje dat zonder rimpels voorbijglijdt of ben ik een tevreden mens.

Nou nee! Eigenlijk niet. Voor mij is het aaien van de poezen, tijd hebben om een boek te lezen, 10 afleveringen van een Netflixserie achter elkaar uitzien wel vakantie genoeg. Gewoon thuis. Maar zoals ik al zei, soms twijfel ik wel eens zo in september na alle vakantieverhalen van anderen.IMG_4936

2 gedachtes over “TWIJFEL EN EEN LULLIG LEVENTJE

  1. Pingback: Blog Klaas Kasma: Twijfel en een lullig leventje | ensafh

Geef een reactie

