spiegeltjes, kralen en een safaritent

IMG_4808

Voor een tent is het wel een mooi onderkomen. Er staat een 2 persoonsbed in met een boxspring en een stapelbed voor de kinderen. In het voorste gedeelte staat een tafel met stoelen, bekleed met antilopenhuid en zelfs over de koelkast hangt een dierenvelletje. Voor het espressoapparaat is er een apart kastje waar ook een dingetje staat waar je de i-pod in kan duwen. Een overdekt terras met verwarming, een buitenkeuken en een loungebank met stoelen die ook bekleed zijn met dierenhuiden. Dit is een safaritent, zei mijn vrouw. Ik had me eigenlijk voorgenomen om nooit meer te kamperen, zei ik. Dit is geen kamperen, als je in een safaritent slaapt heet dat ‘glamping’, zei mijn vrouw. Ik hoop niet dat die dierenvellen vol vlooien zitten, zei ik, toen ik me met een glas koele rosé op de loungebank met de antilopenhuid liet zakken. De mevrouw van de camping kwam nog even langs om te horen of alles naar wens was en gaf tegelijkertijd ook de code voor de wi-fi door, want ik had aangegeven dat ik nog wel even een stukje voor dit prachtige blad moest versturen. Waarom heet dit nou een safaritent, vroeg ik de eigenaresse om iets aardigs te zeggen. Het bleek dat ze in Zuid Afrika tenten als deze gebruiken om mensen die een dure wildsafari maken te herbergen. Daarna begon ze een verhandeling van een half uur over alle diertjes die op, maar vooral rond de camping in het wild leefden. Ze stopte pas toen ik begon te gapen en een nieuwe fles rosé ontkurkte. Mijn vrouw en de kinderen gingen met de auto naar het dichts bijzijnde dorp om de dingen te kopen die niet meer in onze bestelbus pasten. Ik blijf hier om een beetje naar het wild te turen, zei ik, tenslotte zit ik nu voor een safaritent. Ik zette mijn verrekijker naast de fles rosé. Die verrekijker was overigens niet zo’n goed idee, want binnen een half uur kwam er al een mede kampeerder met een rode kop naar me toe die vroeg waarom ik naar zijn vrouw zat te gluren met een verrekijker. Ik begon eerst nog even over dat ik in een safaritent zat en nu naar het wild en de inboorlingen aan het speuren was en dat ik al een olifant in de verte gezien had. Hij werd nog roder en dacht even dat ik met die olifant zijn vrouw bedoelde, wat maar zo gekund had. Dat had ik door de kijker al gezien. Toen ik hem, bij gebrek aan spiegeltjes en kralen, een koud biertje in de hand duwde kalmeerde hij een beetje. Binnen vijf minuten had ik daarna een uitnodiging om de volgende dag het biertje terug te komen halen. Ik moest wel iets meenemen om op te zitten, want zijn vrouw en hij hadden slechts twee klapstoeltjes bij de tent. Ondertussen kwam mijn eigen vrouw met beide dochters bepakt en bezakt aanlopen. Tot morgen, zei de man tegen mijn vrouw toen ze elkaar passeerden. Wat was dat, vroeg mijn vrouw. Ja, ik maak snel vrienden, antwoordde ik. Nadat we een biefstukje op de gril van de buitenkeuken hadden geroosterd en ik net mijn vrouw wilde voorzien van toastjes met Franse geitenkaas, klonk er geschreeuw achter uit de tent. Mijn oudste dochter stond op een antilopenkrukje naar de grond te wijzen. Twee kleine bruine padden hipten door de tent. Jaag ze weg, riep mijn vrouw panisch, half verscholen achter mijn rug. Waar is mijn geweer, brulde ik. Per slot van rekening woonde ik nu in een safaritent. Het schietgerei was even niet te vinden, maar met een lege roséfles had ik de beide minimonsters er binnen de kortste keren uit. Dankbaar keken de beide dames naar de grote jager. Met een fles ben ik niet te verslaan, zei ik met gepaste trots. De volgende dag kreeg ik opnieuw te maken met de ontberingen die het ‘glamping’ op zo’n kampeerterrein met zich meebrengt. ’s Ochtends om half zes draaide ik me even om op mijn boxspring en merkte dat het al licht was. Ergens zaten er twee verliefde duiven in een boom. Wat leuk, dat koeren, dacht ik nog. Samen koeren met mijn vrouw had ik allang niet meer gedaan, dus gun je dat zo’n duivenpaartje. Maar na een kwartier dacht ik al van het moet niet veel langer duren en nog een kwartier later was ik er helemaal klaar mee. Wat denken zulke duiven wel, dat ze langer kunnen koeren dan ik met mijn vrouw? Bovendien was ik nog niet van plan om op te staan en ze hielden me met hun gekoer wel uit de slaap. Woest wilde ik de tent uit rennen, daarbij even vergetend dat zelfs een safaritent is vergeven van de ritsen. Bovendien raakte ik verstrengeld in de klamboe die de muskieten en ander stekend spul moesten tegen houden. De duiven koerden, niet onder de indruk van een blote man met een klamboe om zich heen, rustig door. Tot ik een van de met antilopenhuid bekleedde krukjes uit de tent de boom in smeet. Toen waren de duiven verdwenen. Het krukje niet, dat bleef gewoon boven in de boom tussen twee takken hangen. Mijn vrouw vond later die ochtend dat ik er wel moest voor zorgen dat het antilopenkrukje weer naar beneden kwam. Het was best een hoge boom. Misschien kunnen we hem kappen, opperde ik, maar mijn vrouw dacht dat de campingbaas het misschien geen goed idee zou vinden. Na de strubbelingen van zo’n eerste dag was het verblijf in de safaritent niet onaangenaam. Het beviel mijn vrouw zo goed dat ze me vroeg om volgend jaar echt op safari te gaan. Ergens in Afrika. Moet je luisteren, vertelde ik haar. We zitten nu in Opende, dat is vijf kilometer voorbij Drachten. Ik heb in ruim twee weken tussen Opende en Liwwadden achthonderd kilometer gereden voor de dingen die jij allemaal vergeten was. Hoe denk je dat van uit Afrika te regelen. Daarna komt het moment dat ik dan weer voor haar smelt. ‘Tijgertje van me, zei ze, dat los jij toch zo op? En tot de volgende vakantie leven we weer lang en gelukkig. Zeker als ik af en toe het onderbroekje aantrek met het luipaarddessin dat ze voor me heeft gekocht in Surhuisterveen.

 

 

Geef een reactie

