picknick kleedjes

Picknicken? Ik keek mijn vrouw, die broodjes aan het belegmeegen was, vol afgrijzen aan. Weet je wat picknicken is? Zand tussen je broodjes, honden die met hun poten in de kipsalade staan, een zwerm bijen om je kop en het allerergste: mensen die je aanstaren omdat we midden op de dag al aan de prosecco zitten. Stel je niet aan, zei mijn vrouw, terwijl ze een fles citroenwater in een grote tas duwde. De tas waar ik waarschijnlijk mee zou moeten sjouwen. Dat was in jou tijd misschien zo.  We gaan lekker een middagje naar de Prinsentuin. Gelukkig zei ik, daar zijn tenminste bankjes; dan hoef ik niet met mijn kont in het natte gras te zitten. Dat hoeft niet, zei mijn vrouw, want we lopen even door de Kleine Kerkstraat en daar kun je gratis picknickkleedjes ophalen. Gratis? Wie heeft dat geregeld. De gemeente, zei mijn vrouw. Hein de Haan van de PvdA heeft het bedacht en voorgesteld aan de gemeente en de wethouder Friso Douwstra was meteen enthousiast. Mijn god, kreunde ik. wat treffen wij Liwwadders het toch weer met zulke bestuurders. Ze weten wel boven te halen wat er in onze stad leeft onder de bevolking. Straks gaan ze net als in Utrecht nog bakkeleien over de vegetarische hapjes op de ambtenarenfeestjes. Jij bent altijd negatief, hou daar mee op, zei mijn vrouw. Maar gratis kleedjes, zei ik, als ze dat geld in het potje van City Jazz hadden gestopt had dat misschien wel door kunnen gaan. Dat is een ander potje, zei mijn vrouw en duwde me een zware tas in mijn handen. De fles citroenwater zag ik wel zitten, de prosecco niet. Die zou wel onderin zitten. Het gratis kleedje gingen we nog halen.

Geef een reactie

