plastuitjes

Natuurlijk zou ik na 4 of 5 biertjes ook kunnen stoppen, maar meestal is het daarvoor te gezellig. Dan moet ik ruimte maken zodat de volgende biertjes ook nog passen en de goede gesprekken, want daarvoor ga je toch naar een café, kunnen doorgaan. Nu is dat in een café nooit zo’n probleem, daar heeft de cafébaas wel voor gezorgd. Meer bier is meer omzet. Daarom onderbrak ik het geouwehoer dat ik met wat vage kennissen had en liep naar het toilet. Heu, zei ik tegen de persoon die daar al bezig was in de roestvrijstalen bak overtollige drank te lozen. Terwijl ik naast deze persoon ging staan en mijn gulp open knoopte, zag ik ineens dat het geen man was. Het was een vrouw. En ook nog eentje die er verdomd goed uitzag. Ben jij hier niet verkeerd, vroeg ik vriendelijk. Niet vriendelijk genoeg overigens want ze antwoordde een beetje kort: ik plas waar ik wil. Bemoei je er niet mee. Ja, maar ze hebben hier ook een heel leuk damestoilet, zei ik. Daar was het druk en bovendien als jij hier kunt staan pissen, waarom zou ik dat dan niet doen. Ineens drong het tot me door, ze stond rechtop net als ik en het klaterde ook in de bak aan de andere kant van het schaamschotje. Maar jullie zitten toch altijd en wij mannen staan, stamelde ik een beetje ontzet. Ik gebruik altijd een plastuitje als ik opstap ben. Dan kunnen ook vrouwen staande plassen. Het moet maar eens uit zijn; mannen en vrouwen zijn gelijk. Het vervelende aan jullie toiletten is alleen dat er nooit afvalbakjes zijn voor maandverband en gebruikte plastuitjes. Misschien moet je daarvoor dan toch even naar het damestoilet, zei ik, nog steeds wat overdonderd. Maar als mannen en vrouwen gelijk zijn, zou ik ook een damestoilet kunnen binnenstappen. Alleen zou ik er door aanwezige dames meteen uitgegooid worden, zei ik, en anders wel door de gealarmeerde kroegbaas. Flauwekul, toiletten horen genderneutraal te zijn. Haar klateren was gestopt, het mijne nog niet. Nou, zei ik, terwijl ik achter me de kraan van het wasbakje hoorde, ik heb thuis een genderneutraal toilet, maar de drie dames waar ik mee samenwoon willen wel persé dat ik er op ga zitten en niet voor blijf staan. Dat komt omdat jullie mannen van die viezeriken zijn en overal druppelen. Maar jij wilt wel net als een man zijn, met je plastuit, reageerde ik. Helemaal niet, het is gewoon gemakkelijk als je op stap bent om te kunnen plassen zonder de billen bloot. Nou afknijpen ouwe, dan koop ik een genderneutraal biertje voor je. Ik liep met haar mee, langs de kennissen waar ik eerder mee had zitten kletsen. Ik ga even met haar op niveau praten, zei ik in het voorbijlopen. Na nog veel biertjes en voor haar ook nog een plastuitje, moesten we er uit omdat het café dicht ging. Was het gezellig, vroeg mijn vrouw me de volgende ochtend. Jawel, zei ik. Ik ga voortaan ook weer staande pissen. Als je dat maar uit je hoofd laat, zei ze.

Geef een reactie

