EEN PAK PASTA OF EEN KERSTBOOMPIEK

Als ik door Leeuwarden loop en een als dakloze herkenbare persoon vraagt mij op straat om een euro, dan geef ik die er ééntje. Of soms twee als ik per ongeluk het verkeerde muntje uit mijn broekzak vis. Ik vraag mij niet af of hij er eten voorkoopt of een shotje aan het bij elkaar bedelen is. Iedereen moet zelf maar weten hoe hij zijn leven indeelt. Maar als presentatoren van een regionale Omrop me vragen om een zak rijst of pasta bij een supermarkt te kopen voor de voedselbank dan doe ik dat niet. . Ik help niet mee aan het voldane gevoel van radiomensen die voor de kerst willen scoren door zogenaamd anderen te helpen. Ik help ook niet mee om de omzet te bevorderen van supermarktketens waarvan daarna de maandcijfers misschien wel tot grote hoogte stijgen door al die pakken rijst en pasta en waarvan de aandeelhouders dan heel tevreden Stille Nacht zingen onder de Kerstboom. Ik help ook niet mee aan het tevreden gevoel van de burgemeester in onze stad die weet dat er met kerst in zijn stad dankzij de actie van de Omrop niemand honger heeft omdat ze genoeg rijst en pasta hebben. Ik help ook niet mee aan het zelfvoldane gevoel van mensen van de regering die, terwijl ze een lepeltje kaviaar naar binnen werken, zich in e handen wrijven omdat het armoede probleem wel door de vrijwilligers van de voedselbanken wordt opgelost en zij gewoon met hun eigenbelangen kunnen doorgaan. En ik help ook niet mee aan het tevreden gevoel van voedselbankvrijwilligers die na erg hard werken weten dat er in hun stad iedereen te eten heeft in hun stad. En dat laatste vind ik sneu. Maar voedselbanken horen er in een rijk land als het onze niet te zijn. Door te doneren en mee te werken houd je zo iets in stand en wordt een voedselbank als iets vanzelfsprekends gezien. Een voedselbank is  symptoom bestrijding en zeker geen oplossing. Maar misschien kan er volgend jaar een actie gestart worden die mensen oproept om kerstboompieken te kopen en die bij politici, die niet hun best doen om de voedselbanken te laten verdwijnen in hun reet te steken.

Geef een reactie

